Miten lähteä liikkeelle tauon jälkeen?

Lue tästä Sannin vinkit, kuinka lähteä liikkeelle tauon jälkeen ja miten löytää itselle sopiva ja mukava liikuntamuoto.
<p>Sanni Hautakoski on Personal Trainer ja kolmen lapsen äiti, joka löytää ajan liikunnalle kiireenkin keskellä. Sanni on kokeillut monenlaista liikuntaa ja löytänyt itselle sopivat, iloa tuottavat liikuntamuodot.<br></p>

Sanni Hautakoski on Personal Trainer ja kolmen lapsen äiti, joka löytää ajan liikunnalle kiireenkin keskellä. Sanni on kokeillut monenlaista liikuntaa ja löytänyt itselle sopivat, iloa tuottavat liikuntamuodot.

Ou, nou!

Kesä meni ja syksy saapui. Liikunta jäi kesän aikana lähinnä jätskikiskalle kävelyksi tai terassilla istuskeluksi. Lomareissulla oli mukava ottaa rennosti. Kuntosalikortti pysyi visusti pöytälaatikossa eikä jumppaankaan ennättänyt.

Kuulostaako tutulta? Venynyt liikuntatauko, kun on ollut kaikenlaista kiirettä. Tuntuu äärimmäisen vaikealta aloittaa liikunta taas pitkän tauon jälkeen. Mistä aloitan? Mitä teen? Milloin teen?

Huoli pois! Kerron miten liikunta muuttuu taas osaksi sinunkin arkea.

Oletko miettinyt tavoitettasi? Onko toiveissa saada arkeen enemmän energiaa? Haluatko kasvattaa lihas- ja kestävyyskuntoa vai siintääkö mielessä tiiviimpi olemus?

Etsi tapa liikkua, joka tukee tavoitettasi. Ethän kuitenkaan unohda mielekkyyttä, sillä mielekästä treeniä ei tule skipattua tuosta noin vaan. Mieltä virkistävää ja kroppaa vahvistavaa treeniä jopa odottaa työpäivän jälkeen. Se sujahtaa aikatauluusi vaivattomammin kuin hampaat irvessä vesisateessa kompasteltu juoksulenkki.

Suosittelen kokeilemaan kaikki tarjolla olevat ryhmäliikuntatunnit. Siellä on taatusti jokaisella jotakin. Lihas- ja kestävyyskuntoa voit harjoittaa usealla eri ryhmäliikuntatunnilla. Entäpä mielitkö tanssimaan? Silloin kannattaa suunnata tanssilliselle tunnille. Erilaiset kehoa ja mieltä huoltavat tunnit ovat myös ihanaa laatuaikaa hektiseen arkeen. Pääset treenaamaan valvovan jumppaohjaajan silmien alla turvallisesti, tehokkaasti ja monipuolisesti.

Kannattaa kokeilla, sillä kokeilemalla et häviä mitään. Valitse viikkosi esim. 1-3 mielekästä ryhmäliikuntatuntia.

Maltti on valttia!

Vanha sanonta ”maltti on valttia" pätee tässäkin asiassa. Aloita maltillisesti. Ethän hamstraa kalenteriisi treeniä joka illalle. Motivaatio tyssää lyhyeen jos väsytät itsesi heti alkuun. Pyri säännöllisyyteen! Maanantaina Fannin Jooga, keskiviikkona Marin Zumba ja perjantaina Vesan Functional. Kirjaa omat lempparijumpat kalenteriin ja pidä kiinni treenihetkistäsi.

Tekeekö mielesi myös kuntosalin puolelle?

Onko mielessäsi vahva kroppa, tai kenties toivot löytäväsi sinulle sopivat lihaskuntoliikkeet erilaisten kiputilojen ehkäisemiseksi? Kuntosalin puolella treenaaminen kannattaa aina aloittaa ammattilaisen luona käymällä. Hän valmistaa sinulle yksilöllisen juuri sinun tavotteitasi tukevan kuntosaliohjelman. Hän takaa että harjoittelu on turvallista sekä tehokasta. Voitte yhdessä suunnitella myös sinulle toimivan viikkokalenterin.

Miten lähteä liikkeelle treenitauon jälkeen?

Valitse selvästi kevyemmät treenipainot, kuin joita käytit ennen taukoa. Tee ensimmäisen 1-2 viikon aikana ainakin muutama kevyempi treeni, ennen kuin lisäät kierroksia ja kertoja. Jos tunnet, että treenaaminen lähinnä ärsyttää ja tekee mieli keksiä tekosyitä tai olet väsynyt, rauhoita treenikertoja tai kevennä intensiteettiä. Se auttaa löytämään mielekkyyttä tekemisestä, kuitenkaan lopettamatta silti kokonaan treenaamista. Myös treenikaveri voi tuoda uuttaa puhtia treenaamiseen. Kaveri auttaa lähtemään salille ja on mukava vaihtaa muutama sana treenin lomassa.

Kuuntele kroppaasi korvat höröllä. Mikä tuo sinulle hyvää oloa? Mikä auttaa sinua jaksamaan arjessa paremmin?

Jos koet että on vaikea saada itsesi liikkeelle tai tunnet itsesi epävarmaksi laitteiden ja liikkeiden kanssa, on varmasti aika palkata avuksesi personal trainer. Hän auttaa sinut alkuun ja on treenitukenasi vaikeinakin hetkinä. Hänen tehtävänsä on löytää sinun kanssasi treenaamisen kipinä ja varmistaa, että teet liikkeet turvallisesti ja oikein. Ja mikä parasta, Personal Trainer auttaa sinua matkallasi kohti tavoitteitasi. Kysy rohkeasti lisää henkilökunnalta!

  • mieti oma tavoitteesi selväksi
  • kokeile erilaisia ryhmäliikuntatunteja, kuntosalia, lenkkeilyä
  • aloita maltilla, ettei väsymys iske ja innostus lopahda
  • pyydä mukaan ystävä, puoliso tai työkaveri
  • sijoita Personal Trainerin tekemään kuntosaliohjelmaan tai pitempiaikaiseen valmennukseen

Haluatko lisätietoa Liikuntakeskus FUN- ketjusta?

Lue lisää