Minä rakastan ruokaa!

Lue tästä Sannin vinkit miten terveellisen ruokavalion voi koostaa.
<p>Sanni oppi nauttimaan terveellisestä ruuasta ja sen tuomasta hyvästä olosta. Kun 80% ruokavaliosta on kunnossa, voi 20% herkutella.</p>

Sanni oppi nauttimaan terveellisestä ruuasta ja sen tuomasta hyvästä olosta. Kun 80% ruokavaliosta on kunnossa, voi 20% herkutella.

Näin se on; rakastan ruokaa. Aiemmin herkuttelin päivittäin. Palkitsin itseni munkilla tai napostelin sipsejä, kun sain pikkuiset lapseni päikkäreille. Raskaan päivän jälkeen oli ihana kellahtaa sohvan mutkaan pizzan ja kokistölkin turvin. Jälkeenpäin vasta ymmärsin, kuinka laiminlöin itseäni syömällä epäterveellisesti. Olin jatkuvasti kiukkuinen, turhautunut ja väsynyt.

Pizzan-, munkin- ja sipsinhuuruinen elämä on onneksi jäänyt taka-alalle. Tilalle on nimittäin vaihtunut monipuolinen, terveellinen ja tavallinen kotiruoka. Rakastan edelleenkin ruokaa, mutta sisältö on muuttunut.

Meni aikaa totuttaa mieli ja keho värikkääseen ja terveelliseen ruokaan. Pian kuitenkin kroppa ja mieli kirkastui, tulin energisemmäksi ja se jos mikä kannusti jatkamaan. Missä pöhössä ja väsymyksessä olenkaan elänyt vuosikaudet?


Nälkä on ehdottomasti laihduttajan pahin vihollinen.

Nälkäisenä hyvät päätökset unohtuvat hetkessä ja on helppo päätyä syömään pussillinen karkkia. Vannon ennakoinnin ja ruokarytmin nimeen. Se on mielestäni kaiken A ja O.

Aamiaiselle valitsen hiilihydraatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja. Perinteiseen aamiaiseeni kuuluu kaksi viipaletta leipää, sipaisu voita, kananmuna, leikkelettä, omena ja kupillinen teetä. Joskus keittelen aamupuuron jonka sekaan heitän marjoja ja ison kasan raejuustoa. Syön aina aamiaisen ja se onkin hyvä startti jokaiselle päivälle.

Lounaaksi valitsen yleensä perunaa, pastaa tai riisiä. Lihana suosin kalaa, kanaa tai naudanjauhelihaa. Kylkeen puolikas lautasellinen tuoreita kasviksia tai wokkivihanneksia. Salaatin sekaan loraus oliiviöljyä ja annos on valmis.

Välipalaksi surauttelen useinkin smoothien, johon nakkaan mukaan milloin mitäkin. Marjoja, siemeniä, pähkinöitä, kaurahiutaleita, maitorahkaa tai luonnonjogurttia. Teen niin ison annoksen, että jaksan vaivattomasti päivälliseen asti.

Päivällinen menee hyvin paljon lounaan kanssa samalla tavalla. Usein kokkailen jo lounasaikaan niin ison annoksen, että siitä syödään päivälliselläkin. Keitot ja laatikot toimivat vallan hyvin. Terveellisen ruoan ei tavitse maistua pahvilta.

Iltapalaksi keittelen iltapuuron, sekaan marjoja ja raejuustoa. Kylkeen muutama leipäsiivu kasviksilla ja leikkeleellä.

Vettä menee päivänmittaan muutama litra. Pyrin pitämään vesipulloa mukana mihin ikinä kuljenkin.


Rauhoita ruokailu!

Olen opetellut rauhoittamaan ruokailut. En hotki, en syö kiireessä enkä todellakaan syö enää lasten jämäruokia. Mielummin roskiin kuin minun kylkiin, on ajattelutapana toiminut. Rauhoitan ruokailutilanteen ja päivisin pyrimme syömään ainakin kerran yhden aterian koko perheellä. Makustelen ruokaa ja pureksin. Ruualla on valtava vaikutus kehoomme.

Valehtelisin jos väittäisin että mielitekoja ei koskaan ole. Rakastan Carte Dorin lumoava lakritsijäätelöä, Omar-munkkia ja Fazerin pähkinäsuklaata. Olen kuitenkin opetellut hillitsemään mielitekoja. Hyvä nyrkkisääntö on se, että pidät 80% ravinnostasi terveellisenä ja monipuolisena. Loput 20% voi hyvinkin sisältää rakastamaasi omarmunkkia tai vaikkapa grillimättöä.


  • Vältä nälkää, jottei mieliteot pääse valloilleen
  • Syö säännöllisesti, jotta energiaa riittää koko päiväksi
  • Löydä omat terveelliset lempiruuat
  • Koosta ateriat lautasmallin mukaan; 1/4 pastaa/riisiä/perunaa, 1/4 lihaa/kanaa/kalaa ja puoli lautasta kasviksia
  • Juo tarpeeksi vettä päivän aikana ja pidä vesipulloa aina mukana
  • Rauhoita ruokahetket ja käytä syömiseen aikaa
  • Vältä kieltolistaa. Syö 80% terveellisesti, silloin voit 20% herkutella



Sanni Hautakoski on kolmen lapsen äiti ja pitää omasta treeniajastaan kiinni.

Onko sinulla haasteita löytää aikaa liikkumiselle? Lue tästä Sannin vinkit lapsiperhearjen ja liikunnallisen elämäntavan yhdistämiseen.

Lue lisää